Suplementy diety dla kobiet – jakie witaminy dla kobiet?

Suplementy diety dla kobiet – jakie witaminy dla kobiet?
Suplementy diety dla kobiet – jakie witaminy dla kobiet?

Co to jest suplement diety?

Suplement diety jest to środek spożywczy będący skoncentrowanym źródłem witamin i minerałów, który ma na celu ich uzupełnienie w normalnej diecie. Nie posiada właściwości leczniczych i nie powinien być traktowany jako lek. Wprowadzony do obrotu w formie umożliwiającej odpowiednie dawkowanie, czyli: kapsułki, tabletki, saszetki z proszkiem lub płyn. Należy pamiętać, aby suplementacja była bezpieczna należy przyjmować suplement zgodnie z zaleceniami producenta i nie przekraczać zalecanej dziennej porcji niż jest zapisane na opakowaniu bądź ulotce. Suplementy diety w Polsce dopuszcza do obrotu GIF, czyli Główny Inspektor Sanitarny.

Zobacz również: Suplementy diety dla mężczyzn – jakie witaminy dla panów?

Jakie są najlepsze witaminy dla kobiet?

Witaminy i minerały mają wpływ na dużą ilość procesów w ludzkim ciele i są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Witaminy powinno dobierać się odpowiednio w zależności od płci, wieku, stosowanej diety czy okresu w życiu kobiety. Zapotrzebowanie na witaminy u kobiet zwiększa się podczas okresu ciąży, karmienia piersią, menopauzy, regularnej aktywności fizycznej czy podczas stosowania diet głównie odchudzających.

Najważniejszymi witaminami dla kobiet są witaminy z grupy B, witamina A, C, D, E oraz K.

  • Witamina A – odpowiada za walkę z wolnymi rodnikami, dzięki czemu spowalnia proces starzenia. Dodatkowo odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie wzroku – chroni przez kurzą ślepotą i zaćmą.
  • Witamina C – wykazuje właściwości antyoksydacyjne i ułatwia gojenie ran. Dodatkowo bierze udział w produkcji kolagenu, który jest odpowiedzialny za elastyczność skóry.
  • Witamina D – wpływa korzystnie na system mięśniowy i nerwowy oraz odpowiada za budowę kośćca i gospodarkę wapniowo – fosforanową.
  • Witamina E – chroni organizm przed wolnymi rodnikami oraz wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego.
  • Witamina K – jest odpowiedzialna za prawidłową krzepliwość krwi, co zmniejsza intensywne krwawienie podczas miesiączkowania. Jest to bardzo ważne dla kobiet, które podczas okresu mają obfite krwawienie.
  • Witaminy z grupy B:

– witamina B1 – odpowiada za poprawę pamięci i koncentracji oraz wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego. Jest bardzo ważna w suplementacji u kobiet dojrzałych.

– witamina B2- bierze udział w metabolizmie niezbędnych kwasów tłuszczowych w mózgu oraz w regulacji hormonów tarczycy.

– witamina B5 – przyczynia się do funkcjonowania komórek mózgu poprzez udział w syntezie cholesterolu, fosfolipidów, aminokwasów oraz kwasów tłuszczowych.

– witamina B6 – inaczej kwas foliowy odgrywa bardzo ważną rolę w suplementacji przyszłych mam. Bierze udział w kształtowaniu centralnego układu nerwowego u dziecka, na skutek niedoboru może dojść do wad rozwojowych u dziecka.

– witamina B7 – czyli biotyna odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie. Wpływa na twardszą płytkę paznokcia, wspomaga zachowanie zdrowej skóry i włosów.

Co to są mikroelementy i które są najważniejsze dla kobiet?

Mikroelementy są to śladowe pierwiastki, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dobry suplement diety dla kobiet oprócz witamin powinien zawierać również mikroelementy takie jak: żelazo, magnez, cynk, selen i miedź.

  • Żelazo – przede wszystkim jest składnikiem hemoglobiny oraz bierze udział w produkcji erytrocytów. Dodatkowo jest składnikiem białek i enzymów odpowiadających za metabolizm, budowę skóry, paznokci i włosów oraz bierze udział w syntezie DNA.
  • Magnez – stabilizuje funkcje układu nerwowego oraz usprawnia pracę szarych komórek. Ma wpływ na wzmocnienie kości i ścięgien, obniża skutki napięcia przedmiesiączkowego oraz zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych. Dodatkowo bierze udział w poprawnym działaniu układu odpornościowego.
  • Cynk – utrzymuje prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci oraz chroni cerę przed trądzikiem bakteryjnym. Odpowiada za poprawny metabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów. Ponadto bierze udział w syntezie DNA oraz RNA.
  • Selen – w połączeniu z witaminą E zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry. Potrzebny jest również do prawidłowego funkcjonowania enzymów oraz ochrony komórek przed wolnymi rodnikami.
  • Miedź – jest odpowiedzialna za produkcję kolagenu i erytrocytów, ponadto odpowiada za wzrost kości i metabolizm kwasów tłuszczowych. Zapobiega chorobom serca i układu krążenia. Uczestniczy w tworzeniu melaniny, czyli pigmentu decydującego za kolor skóry i włosów.
  • Jod – pomaga w prawidłowej produkcji hormonów tarczycy, przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego. Dodatkowo pomaga zachować zdrową skórę i prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Jakie suplementy diety wybrać dla młodych dziewczyn?

Jak już wspominaliśmy witaminy i minerały są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W okresie dorastania ich niedobór może wiązać się z przykrymi skutkami. Dlatego w okresie dojrzewania młode dziewczyny powinny pamiętać o zdrowej diecie oraz aktywności fizycznej. Jednak w okresie zwiększonego wzrostu oraz zmian hormonalnych zachodzi potrzeba uzupełnienia witamin i mikroelementów poprzez odpowiednio dobrane suplementy.

Zobacz również: Uderzenia gorąca – zobacz przyczyny i jak sobie z nimi radzić?

Do najważniejszych witamin, które powinien zawierać suplement należy m.in. witamina A, która uczestniczy w procesie wzrostu i rozwoju komórek.

Witamina C ma kluczowe znaczenie dla pracy mózgu oraz jest pomocna przy wchłanianiu minerałów takich jak: wapń i żelazo. Witamina D odpowiada za wzmocnienie kości, natomiast witamina E chroni komórki przed uszkodzeniem. Witaminy z grupy B są niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju komórek. Suplementy diety powinny być również bogate w odpowiednie składniki mineralne takie jak: magnez, wapń, cynk, żelazo, miedź, chrom, jod, potas oraz selen. Przy problemach z koncentracją i pamięcią warto sięgnąć po suplementy zawierające lecytynę, żeń-szeń i miłorząb japoński.

Suplementy diety dla kobiet w ciąży i podczas karmienia piersią

Zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy wzrasta w okresie ciąży oraz karmienia piersią. Na rynku farmaceutycznym możemy spotkać mnóstwo suplementów przeznaczonych dla kobiet w tym szczególnym okresie.

Co powinny zawierać suplementy diety przeznaczone dla kobiet w ciąży oraz dla młodych mam, które karmią piersią?

  • kwas foliowy – zwiększa poziom folianów u kobiety, co jest bardzo ważne w zapobieganiu ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej u płodu.
  • kwas DHA – jest odpowiedzialny za właściwą pracę układu odpornościowego i nerwowego.
  • jod – pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego u mamy oraz zapewnia prawidłowy rozwój psychomotoryczny u niemowlaka.
  • żelazo – odpowiada za prawidłową produkcję czerwonych krwinek, niedobór jest główną przyczyną anemii.
  • magnez – niedobór powoduje nocne skurcze oraz doprowadza do nadmiernego zmęczenia u mam. Odpowiada również za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.
  • wapń – jest jednym z najważniejszych składników kości, a w pożywieniu przyszłej mamy zapewnia prawidłową gęstość kostną u noworodka.
  • cynk – wzmacnia odporność organizmu oraz sprzyja gojeniu się ran poporodowych.
  • witamina D3 – reguluję gospodarkę wapniowo – fosforową i zapobiega nadmiernej demineralizacji kości. Pomaga również w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.
  • witamina C – ma wpływ na odporność organizmu u młodej mamy, uszczelnia naczynia krwionośne oraz przyspiesza gojenie się ran.

Witaminy dla kobiet po 40 i po 50

Kobiety po 40 i po 50 wkraczają w okres menopauzy, której towarzyszą różne nieprzyjemne dolegliwości. Aby wzmocnić swój organizm, poprawić stan skóry, włosów i paznokci oraz zapewnić dobry nastrój, powinny sięgać po suplementy diety, które zawierają odpowiednio dobrane składniki. Suplementacja jest bardzo ważna, aby utrzymać zdrowie i witalność na dłuższy czas.

Takie suplementy powinny zawierać witaminy A, C i E, które inaczej nazywane są witaminami młodości i zadbają o spowolnienie procesu starzenia się skóry oraz poprawią kondycję skóry, włosów oraz paznokci. Witamina K natomiast odpowiedzialna jest za prawidłową krzepliwość krwi oraz zapewni dobry stan koncentracji i pamięci.

Zobacz również: Oczyszczenie jelit – suplementy i dieta na oczyszczanie jelit

Witaminy z grupy B, głównie witamina B1 odpowiada za poprawę pamięci i koncentracji oraz wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego, natomiast witamina B7, czyli biotyna wpływa na twardszą płytkę paznokcia, wspomaga zachowanie zdrowej skóry i włosów. Witamina D3 wraz z wapniem odpowiada za zdrowe kości. Wspomaga układ kostny oraz zapobiega ryzyku powstania osteoporozy.

Witamina D ma pozytywny wpływ na układ nerwowy, usprawnia pracę serca, reguluję ciśnienie krwi oraz zapobiega zachorowaniu na cukrzycę. Cynk i selen pomogą w zmaganiach ze starzeniem się komórek. Magnez i potas wpływają korzystnie na pracę mięśnia sercowego, przeciwdziałają skurczom oraz działają wspomagająco na układ nerwowy. Magnez dodatkowo reguluje stężenie glukozy we krwi i znajduje zastosowanie w leczeniu chorób układu sercowo-naczyniowego, zapobiega miażdżycy.

Skrzyp, dzięki zawartości krzemionki stymuluje produkcję kolagenu, który wpływa na kondycję skóry. Selen również odpowiada za poprawę kondycji skóry, poprzez zapobieganie przedwczesnemu starzeniu się skóry. Jod pomaga w prawidłowej produkcji hormonów tarczycy i przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego.

Kwasy Omega – 3 poprawiają pracę mózgu oraz wzmacniają odporność. Ponadto chronią serce, zapobiegają miażdżycy i mają pozytywny wpływ na poprawę wzroku. Zeń-szeń poprawia koncentrację i pamięć oraz dodają energii przy przewlekłym zmęczeniu. Probiotyki, czyli żywe kultury bakterii mają zbawienny wpływ na cały organizm. Obniżają poziom cholesterolu we krwi oraz korzystnie działają na skórę dojrzałą.

Suplementy diety dla aktywnych kobiet

Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu oraz pomaga utrzymać szczupłą sylwetkę. Suplementy diety powinny być odpowiednio dobrane, aby dostarczały brakujących wartości odżywczych u osób, które uprawiają sport. Dlatego takie suplementy powinny zawierać m.in. takie składniki jak:

  • witamina C – wpływa korzystnie na układ krwionośny oraz odpornościowy, pomaga złagodzić tzw. zakwasy.
  • witamina D – zmniejsza ryzyko kontuzji, może mieć pozytywny wpływ na wydolność tlenową.
  • witamina E – zmniejsza skutki stresu oksydacyjnego, który powstaje najczęściej podczas intensywnych treningów. Dodatkowo zmniejsza uczucie zmęczenia.
  • witaminy z grupy B – odgrywają ważną rolę w metabolizmie białek oraz węglowodanów.
  • magnez – przeciwdziała odwodnieniu, przyczynia się do utrzymania prawidłowej gospodarki elektrolitowej.
  • sód – wspomaga regenerację organizmu po treningu, utrzymuję prawidłową gospodarkę elektrolitową.
  • potas – tak jak sód również wspomaga regenerację po treningu i utrzymuje prawidłową gospodarkę elektrolitową
  • kolagen – jest naturalnym składnikiem budulcowym stawów, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie kości i stawów.

Natomiast jeśli chcemy zwiększyć wydajność i efekty podczas treningu powinnyśmy sięgać po produkty z kofeiną, kreatyną i białkiem.

Twój koszyk

Zamknij