Cynk dla mężczyzn – co daje – objawy niedoboru cynku

Cynk dla mężczyzn - co daje - objawy niedoboru cynku
Cynk dla mężczyzn – co daje – objawy niedoboru cynku

Cynk – rola w organizmie

Cynk jest jednym z 24 podstawowych pierwiastków, które są niezbędne do przetrwania każdego człowieka. Jest mikroelementem, który odgrywa wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Ma wpływ na działanie kilkuset enzymów, jest niezbędny w procesach wzrostu i podziału komórek oraz uczestniczy w przemianach białek, tłuszczów i węglowodanów. Bierze również udział w procesie krzepnięcia krwi oraz odgrywa ważną rolę w prawidłowym działaniu narządu wzroku. Warunkuje prawidłowe działanie naszego układu immunologicznego, bowiem uczestniczy w reakcjach odpornościowych organizmu. Cynk jest również bardzo ważnym pierwiastkiem w utrzymaniu zdrowej skóry, włosów i paznokci. Dodatkowo wpływa korzystnie na kości i wspomaga leczenie reumatyzmu. Reguluje również pracę układu krążenia oraz pomaga ustabilizować ciśnienie krwi. Cynk bierze udział w regulacji pracy trzustki przez co wpływa na prawidłowe wydzielanie insuliny. Ponadto wpływa na poziom libido u kobiet i mężczyzn oraz poprawia płodność u mężczyzn.

Niedobór cynku u mężczyzn

Do przyczyn niedoboru cynku możemy zaliczyć złą dietę bogatą w zbyt duże ilości soli, cukru i białka, nadmierne spożywanie alkoholu oraz niedoczynność tarczycy. Na niedobór cynku bardziej narażone są osoby, które posiadają choroby żołądkowo – jelitowe, czy też przyjmujące leki na nadkwasotę lub diuretyki.

Jakie objawy może zauważyć mężczyzna, gdy poziom cynku w organizmie jest zbyt niski?

  • Spadek odporności oraz energii – ciągłe uczucie zmęczenia, chroniczne uczucie napięcia, podatność na stres, problemy ze snem oraz częste infekcje.
  • Problemy z wyglądem skóry i włosów – wypadanie włosów, łysienie, zmiany skórne, stany zapalne skóry.
  • Zaburzenia gospodarki hormonalnej (testosteronu) – zaburzenia w rozroście i budowie tkanki mięśniowej, problemy z popędem płciowym, potencją oraz pożądaniem, zmniejszenie liczby plemników oraz spadek ich żywotności.
  • Problemy z wagą – zwiększenie apetytu, zaburzenia spalania tkanki tłuszczowej.
  • Problemy w prawidłowym funkcjonowaniu prostaty.
  • Podwyższonym poziomem cholesterolu oraz wzrostem ciśnienia tętniczego.

Objawy nadmiaru cynku

Zarówno niedobór jak i nadmiar cynku może mieć negatywny wpływ na organizm. Nadmiar cynku sprzyja rozwojowi choroby Alzheimera, prowadzi do zaburzeń odpowiedzi immunologicznej oraz negatywnie wpływa na metabolizm miedzi i żelaza. Przy ostrym zatruciu cynkiem mogą wystąpić takie dolegliwości jak: bóle głowy, bóle brzucha, nudności, biegunka, wymioty i osłabienie. Przy długotrwałym zbyt wysokim poziomie cynku w organizmie mogą pojawić się również takie objawy jak: metaliczny posmak w ustach, zawroty głowy i halucynacje.

Cynk a testosteron…

Cynk odgrywa bardzo ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego poziomu testosteronu we krwi u mężczyzn. Dlatego właśnie mężczyźni powinni zadbać, aby ich dieta była bogata w ten pierwiastek. Poziom testosteronu naturalnie spada wraz z wiekiem mężczyzny. Niski poziom testosteronu oraz hipogonadyzm mogą spowodować zaburzenia erekcji. Zaburzenia erekcji u mężczyzn stanowią częstą dolegliwość, która objawia się obniżoną samooceną oraz dyskomfortem w sytuacjach intymnych.

Cynk w naturalny sposób podnosi poziom testosteronu u mężczyzn. Dodatkowo zmniejsza aktywność enzymu aromatazy, która jest odpowiedzialna za przemianę testosteronu do estrogenu. Dlatego, aby zachować prawidłowe funkcjonowanie układu hormonalnego, panowie powinni spożywać około 10 mg cynku dziennie.

Cynk i selen na potencje

Przyjmowanie suplementów diety przez mężczyzn z cynkiem i selenem odgrywa dla nich ważną rolę. Ten duet ma bardzo duży wpływ na poprawę jakości życia seksualnego, poprzez pozytywny wpływ na potencję oraz poprawę libido. Selen spełnia ważną funkcję podczas właściwego wytwarzania męskich komórek rozrodczych oraz jest składnikiem spermy. Dodatkowo wpływa na erekcję, poprawę libido oraz metabolizm testosteronu. Niedobór selenu może prowadzić do niepłodności. Natomiast cynk odpowiedzialny jest za utrzymanie prawidłowego poziomu testosteronu we krwi, zwiększa poziom libido oraz popęd seksualny. Dodatkowo poprawia ruchliwość plemników, zwiększa produkcję spermy oraz pozytywnie wpływa na prostatę. Niewielki niedobór selenu czy cynku może obniżać sprawność seksualną oraz popęd płciowy.  Do naturalnych źródeł selenu zaliczamy orzechy brazylijskie, ryby takie jak łosoś i tuńczyk, drób, pszenica, grzyby oraz jaja kurze.

Produkty bogate w cynk

Całkowite zapotrzebowanie na cynk możemy zaspokoić poprzez stosowanie zbilansowanej diety, która będzie bogata w naturalne źródła cynku takie jak:

  • Podroby – a zwłaszcza wątróbka,
  • Mięso – wołowina, wieprzowina, jagnięcina,
  • Ryby – dorsz, tuńczyk,
  • Ostrygi i kraby,
  • Grzyby – pieczarki, kurki, boczniaki,
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe – ciemne pieczywo, makarony, ryż,
  • Warzywa – głównie strączkowe takie jak biała fasola, groch oraz inne warzywa: cebula, czosnek, pomidory, kapusta, brokuł i brukselka,
  • Nabiał – sery gouda, cheddar, feta,
  • Jaja – żółtko jaja,
  • Pestki dyni i ziarna słonecznika,
  • Kiełki pszenne,
  • Kakao oraz gorzka czekolada.

Suplementy z cynkiem

W cięższych przypadkach niedoboru cynku zaleca się jego suplementacje w postaci tabletek czy kapsułek. Jakie formy cynku są dostępne w sprzedaży?

  • Cynk chelatowany – cynk w postaci 100% chelatu aminokwasowego jest uznawany za jedną z najlepiej przyswajalnych form cynku. Ta forma minerału poddana jest procesowi chelatowania czyli nadania ładunku elektrycznego cząsteczkom organicznym co powoduje wzrost stężenia minerału w cząsteczce. Dzięki temu każda cząsteczka ma większą ilość cynku.
  • Oracja cynkowa – ta forma cynku jest schelatowana do kwasu orotowego i wykazuje największą przyswajalność, jednak występuje na polskim rynku dosyć rzadko.
  • Pikolinian cynku – w tym przypadku do cynku dodano kwas pikolinowy i dlatego jego przyswajalność jest zwiększona. Jest najlepszą formą dla osób, które mają problemy z układem pokarmowym, ponieważ jest obojętny dla żołądka.
  • Tlenek cynku – ta forma cynku nie jest chelatowana i stosuje się ją wyłącznie miejscowo. Najczęściej występuje w maściach do leczenia podrażnień czy oparzeń skóry oraz jako najczęstszy składnik filtrów przeciwsłonecznych.
  • Siarczan cynku – jest kolejnym przykładem formy cynku w postaci niechelatowanej i nieorganicznej. Posiada niemal zerową przyswajalność.
  • Glukonian cynkowy – jedna z najbardziej popularnych postaci cynku w diecie. Powstaje podczas produkcji przemysłowej, która polega na fermentowaniu glukozy.
  • Octan cynku – jest chemicznie zmienioną postacią cynku. Ze względu na możliwe skutki uboczne nie zaleca się stosowania tej formy cynku.

Dobrą propozycją suplementu jest duet witaminy C z cynkiem. Takie połączenie wykazuje skuteczność we wspomaganiu działania układu odpornościowego oraz w produkcji białek – w tym białek skóry, włosów i paznokci.

To także suplement wykazujący właściwości antyoksydacyjne i aktywujący procesy regeneracyjne organizmu.

Inną propozycją suplementu z cynkiem będzie jego połączenie z magnezem oraz witaminą B6.  Zawartość w suplemencie magnezu i witaminy B6 pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. Przyczyniają się również do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

Pamiętajmy również o duecie cynku z selenem, który tak jak wspominaliśmy wcześniej jest bardzo ważny dla mężczyzn. Nie tylko ma wpływ na poprawę jakości życia seksualnego, poprzez pozytywny wpływ na potencję oraz poprawę libido, ale również jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego.

Jak powinniśmy suplementować cynk?

  • Aby nie zaburzyć wchłaniania cynku powinniśmy go przyjmować najlepiej 2 godziny przed czy po posiłku, a nie w trakcie.
  • Nie powinniśmy przyjmować cynku wraz z żelazem, ponieważ żelazo zmniejsza wchłanianie cynku.
  • Również przyjmowanie cynku wraz z filiżanką kawy spowoduje zaburzenie wchłaniania cynku.
  • Powinniśmy pamiętać, że suplementacja cynkiem zmniejszy wchłanianie wapnia, ibuprofenu, aspiryny, diuretyków oraz antybiotyków tetracyklinowych.

Uważajmy również na poziom miedzi podczas suplementacji cynkiem, ponieważ nadmiar cynku może doprowadzić do niedoborów miedzi.

Twój koszyk

Zamknij