Zmęczone oczy – jak dbać i chronić oczy przed zmęczeniem?

Zmęczone oczy – jak dbać i chronić oczy przed zmęczeniem?
Zmęczone oczy – jak dbać i chronić oczy przed zmęczeniem?

Budowa i funkcje oka

Oko jest jednym z najważniejszych i najbardziej skomplikowanych narządów w organizmie. Dostarcza większość informacji (ok. 80%), które płyną ze środowiska zewnętrznego do mózgu. Narząd wzroku zbudowany jest z gałki ocznej, mięśni gałki ocznej, dróg wzrokowych, powiek oraz gruczołów łzowych.

Gałkę oczną tworzą trzy warstwy:

  • błona wewnętrzna – którą tworzy siatkówka,
  • błona środkowa – w skład której wchodzi tęczówka, ciało rzęskowe oraz naczyniówka,
  • błona zewnętrzna – obejmuje twardówka i rogówka.

Oko jest odpowiedzialne za odbieranie bodźców wzrokowych i przekształcanie ich na bodźce nerwowe. Dodatkowo poza możliwością widzenia, oko pomaga utrzymać koordynację oraz równowagę ruchową. Jakie funkcje pełnią poszczególne elementy wchodzące w skład budowy oka?

  • twardówka – otacza oko od strony oczodołów, nadaje kształt gałce ocznej oraz chroni oko przed urazami.
  • rogówka – załamuje i skupia promienie świetlne. Przez rogówkę światło wpada do oka.
  • tęczówka – kontroluje ilość promieni świetlnych, które przedostają się do siatkówki oka.
  • soczewka – skupia w sobie promienie świetlne, dzięki niej jest możliwe widzenie obiektów o ostrych kształtach.
  • siatkówka – zlokalizowana na tylnej powierzchni gałki ocznej. Odbiera impulsy świetlne i przekształca w impulsy elektryczne, które poprzez nerw wzrokowy docierają do mózgu.

Od czego psuje się wzrok?

  • Technologia LED – telewizor, tablet, laptop czy smartfon wytwarzają światło LED i długotrwałe oddziaływanie tego światła negatywnie wpływa na oczy i może nieodwracalnie uszkodzić nasz wzrok.
  • Brak okularów przeciwsłonecznych bądź okulary bez filtra UV – chodzenie w słoneczny dzień bez okularów przeciwsłonecznych narażamy nasz wzrok na szkodliwe promieniowanie słoneczne.
  • Patrzenie w źródło światła – patrzenie w słońce bądź sztuczne światło (takie jak żarówki i lampy) nadwyrężają nasz wzrok.
  • Palenie papierosów – ma również negatywny wpływ na nasz wzrok, osoby palące papierosy mogą zaobserwować rozmycie obrazu, ale też bardziej narażeni są na zwyrodnienie plamki żółtej oka.
  • Nieprawidłowe używanie soczewek – przy stosowaniu soczewek należy unikać kontaktu z wodą, podczas kąpieli najlepiej je zdjąć, ponieważ może dojść do przedostania się bakterii bądź innych niebezpiecznych infekcji. Soczewki powinny być używane nie dłużej niż zapisane jest na ulotce. Dodatkowo pamiętajmy, aby zdejmować soczewki na czas snu.
  • Pocieranie oczu – odruchowe i często nieświadome pocieranie oczu zwiększa ryzyko rozwoju różnych infekcji lub zapalenia.

Wpływ komputera na wzrok

Monitor komputera emituje kilka rodzajów promieniowania:

  • rentgenowskie, czyli promienie X, które są emitowane przez tylną część monitora,
  • podczerwone, czyli promienie IR, które są emitowane przez tylną część monitora,
  • niskoczęstotliwościowe, czyli promienie VLF oraz ELF, które są emitowane przez tylną część monitora,
  • ultrafioletowe, czyli promienie UV (znikome)

Monitory komputera bądź innych urządzeń takich jak smartfon, laptop i tablet emitują światło, a szczególnie niebezpieczne dla oczu jest światło niebieskie. Mogą doprowadzić do uszkodzenia siatkówki, a dodatkowo zaburzają wydzielanie melatoniny w organizmie, czyli rozregulowują rytm dobowy. Promieniowanie podczerwone najczęściej powoduje różne choroby oczu, natomiast promieniowanie niskoczęstotliwościowe, czyli VLF oraz ELF najczęściej przyczyniają się do pogłębiania wad wzroku.

Do najczęstszych objawów długiej pracy przed komputerem należą:

  • nieostre widzenie,
  • zmęczenie oczu,
  • zaczerwienienie oczu,
  • świąd oczu,
  • nadmierne łzawienie.

Choroby oczu

Wady czy też choroby oczu obejmują coraz większą grupę osób. Dlatego jeśli zauważymy pogorszenie widzenia, obecność ciała obcego, ból lub świąd oczu czy też zaczerwienienie powinniśmy udać się do okulisty i ustalić przyczynę dolegliwości.

Do najczęstszych chorób oczu należą:

  • Zapalenie spojówek – najczęściej dochodzi poprzez zakażenie wirusowe lub bakteryjne, ale niekiedy wywołane jest poprzez czynniki drażniące takie jak kurz, pył, dym czy zanieczyszczenia powietrza. Może być również wywołane reakcją alergiczną. Objawia się przekrwieniem oka oraz obrzęknięciem spojówki i wydzieliną śluzową lub ropną.
  • Zespół suchego oka – spowodowane niedostateczną ilością wydzielanych łez lub nieprawidłowym ich składem, która doprowadza do zbyt niskiego nawilżenia rogówki i spojówki. Objawia się stale podrażnionymi oczami, suchością, uczuciem pieczenia oraz ciągłego zmęczenia oczu. Do dodatkowych objawów możemy zaliczyć również uczucie ciała obcego (piasku pod powiekami), światłowstręt oraz zamglone widzenie.
  • Jaskra – wywołana jest poprzez podwyższone ciśnienie w gałce ocznej bądź zaburzenia ukrwienia nerwu wzrokowego. Jaskra może spowodować do uszkodzenia nerwu wzrokowego, czyli do pogorszenia widzenia, a nawet utraty wzroku! Do objawów jaskry zaliczamy: pojawienie się mroczków lub jasnych obwódek wokół źródeł światła, brak skrajnych części obrazów, trudności z adaptacją widzenia w ciemności, częste bóle głowy.
  • Katarakta (zaćma) – najczęściej występuje u osób starszych i doprowadza do częściowego lub całkowitego zmętnienia soczewki. Może być konsekwencją jaskry, cukrzycy bądź skutkiem terapii sterydami. Objawia się zamglonym i niewyraźnym widzeniem oraz zaburzeniami widzenia w ocenie odległości.
  • Zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) – powstaje przy uszkodzeniu plamki żółtej, która jest częścią siatkówki i jest odpowiedzialna za najdokładniejsze widzenie. Choroba doprowadza do częściowej lub całkowitej i nieodwracalnej utraty widzenia centralnego. Charakterystycznym objawem jest pojawienie się mroczka centralnego, inaczej ciemnej plamy na środku obrazu. Obraz staje się rozmyty, a przedmioty z pofałdowanymi krawędziami.
  • Odwarstwienie siatkówki – powstaje na skutek odklejenia się światłoczułej tkanki od ściany gałki ocznej. Objawami są pojawienie się tzw. latających muszek, kropek w polu widzenia, co w następstwie znacznie zmniejsza pole widzenia. Gdy zobaczymy nagłe błyski konieczna jest szybka wizyta u specjalisty, ponieważ taki objaw zazwyczaj jest sygnałem uszkodzenia siatkówki.
  • Inne choroby oczu takie jak: zwyrodnienie ciała szklistego, zwyrodnienie siatkówki, retinopatia barwnikowa, retinopatia cukrzycowa.
  • Wady wzroku: krótkowzroczność, dalekowzroczność (nadwzroczność), astygmatyzm, daltonizm, starowzroczność (presbiopia).

Zmęczone oczy

Praca przed monitorem komputera, zanieczyszczenia powietrza, niedobory witamin, źle dobrane okulary, nieleczone wady wzroku czy też działanie promieniowania UV mogą być przyczyną zmęczonych oczu.

Do najczęstszych objawów jakie towarzyszą zmęczonym oczom możemy zaliczyć:

– uczucie piasku pod powiekami,

– zaczerwienienie oczu,

– pieczenie i swędzenie oczu,

– nadwrażliwość na światło,

– chwilowy spadek ostrości widzenia,

– zamglenie,

– suchość oczu,

– drżenie powiek,

– obrzęk powiek,

– ból oczu,

– bóle głowy.

Sposoby na zmęczone oczy

  • Regularne badania wzroku,
  • Dobór odpowiednich szkieł lub soczewek,
  • Odpowiednie nawilżenie oczu, picie odpowiedniej ilości wody oraz używanie nawilżających kropli do oczu.
  • Odpowiednia higiena pracy przy komputerze.
  • Zachowanie odpowiedniego nawilżenia powietrza w pomieszczeniach oraz wietrzenie pomieszczeń,
  • Odpowiednia dieta, bogata w witaminy A, B, C, E, luteinę, cynk, miedź, selen, kwasy omega – 3.
  • Ochrona wzroku przed promieniami UV, poprzez odpowiedni dobór okularów przeciwsłonecznych z filtrem.
  • Odpowiednie oświetlenie, niezdrowe dla wzroku jest słabe lub zbyt mocne światło.
  • Używanie do makijażu oraz do demakijażu odpowiednich i łagodnych kosmetyków, które nie powodują podrażnienia.

Co jest dobre na wzrok?

  • Dieta – jak wiadomo dieta ma wpływ na cały nasz organizm, również na nasz wzrok! Co powinniśmy jeść, aby nasze oczy były zdrowe, a wzrok doskonały? Przede wszystkim produkty bogate w witaminy i minerały takie jak: witamina A, C, E oraz cynk, miedz, mangan i selen. Dodatkowo produkty w naszej diecie powinny zawierać: luteinę, kwasy omega-3 oraz antocyjany.
  • Ochrona wzroku przed promieniami UV – szkła w naszych okularach przeciwsłonecznych powinny zabezpieczać wzrok w 90-100%. Oznaczone są kategorią filtra UV 3 lub UV 4.
  • Ograniczenie czasu spędzonego przed ekranami – ciągłe patrzenie w smartfon, tablet, komputer czy też telewizor nie wpływa pozytywnie na nasz wzrok, dlatego postarajmy się ograniczyć korzystanie z tych urządzeń, a zwłaszcza przed snem, gdzie wydzielane niebieskie światło utrudni nam dodatkowo zasypianie.
  • Aktywność fizyczna – również ma wpływ na nasze widzenie, bowiem obniża ryzyko wystąpienia chorób (cukrzyca), które wpływają na problemy ze wzrokiem.
  • Odpowiednia higiena oczu – wspólne ręczniki, kosmetyki, brudne ręce czy zanieczyszczone soczewki są źródłem drobnoustrojów, które mogą doprowadzić do infekcji czy zakażenia. Dlatego pamiętajmy, aby zachować odpowiednią higienę również naszych oczu.

Twój koszyk

Zamknij