Dieta na serce – witaminy, aby serce było mocne

Dieta na serce – witaminy, aby serce było mocne
Dieta na serce – witaminy, aby serce było mocne

Serce – budowa i funkcje

Serce jest najważniejszym narządem w naszym ciele, który nieustannie pracuje przez dziesiątki lat. Jest głównym elementem w układzie krążenia, to dzięki niemu krew krąży po naszym organizmie i dostarcza tlen oraz składniki odżywcze do organów. W ciągu minuty nasze serce uderza ok. 70 razy i przepompowuje w tym czasie od 4 do 6 litrów krwi.

W budowie anatomicznej serca wyróżnić możemy podstawę oraz wierzchołek, natomiast w budowie wewnętrznej trzy warstwy zwane: wsierdziem, śródsierdziem oraz nasierdziem.

Serce składa się z:

  • przedsionka prawego oraz lewego – spełniają funkcję tzw. poczekalni dla krwi, która powraca z całego organizmu do prawego przedsionka, natomiast z płuc do lewego przedsionka.
  • komory prawej oraz lewej – z komór wypychana jest krew do tętnic, z lewej komory do całego organizmu, natomiast z prawej do płuc.
  • zastawek – są odpowiedzialne za to, aby krew płynęła w jednym kierunku.
  • tętnic – wyprowadzają krew z serca do płuc lub do komórek.
  • żył – doprowadzają krew do serca, a dokładniej do przedsionka prawego i lewego.

Choroby serca

  • Nadciśnienie tętnicze – jest chorobą, która charakteryzuje się podwyższonym ciśnieniem krwi, gdzie wartość przekracza poziom 140/90 mm Hg. Nieleczone nadciśnienie prowadzi do przerostu mięśnia sercowego, niewydolności serca, udaru mózgu, choroby wieńcowej i zawału.
  • Choroba niedokrwienna (wieńcowa) i zawał serca – powstaje, gdy do mięśnia sercowego nie dostarczane jest w odpowiednich ilościach tlen i substancje odżywcze. Choroba powoduje, że przepływ krwi jest utrudniony, serce nieodpowiednio dotlenione i często doprowadza do zawału serca!
  • Niewydolność serca – najczęściej rozwija się przy nadciśnieniu tętniczym, chorobie wieńcowej lub po zawale. Przyczyną powstania niewydolności serca jest upośledzenie jego pracy i niewystarczający przepływ krwi do potrzeb organizmu.
  • Zapalenie mięśnia sercowego – przyczyną najczęściej bywają przebyte nie do końca wyleczone infekcje wirusowe lub bakteryjne. Choroba doprowadza do zniszczenia części mięśnia sercowego i zaburzenia jego funkcjonowania.
  • Migotanie przedsionków – najbardziej narażone są osoby starsze oraz mające choroby cywilizacyjne. Podczas migotania przedsionków dochodzi do utraty skurczów przedsionków, co w następstwie sprzyja powstawaniu skrzeplin, które mogą przedostać się poza serce i mogą doprowadzić do udaru mózgu.
  • Nerwica serca – wywołana jest zaburzeniami stanu psychicznego np. podczas silnego stresu. Objawia się ostrym bólem w klatce piersiowej, kołataniem serca oraz dusznościami.
  • Zaburzenia rytmu serca:

– arytmia – objawia się zaburzeniami rytmu serca takimi jak: przyśpieszenie lub zwolnienie i nieregularnością w funkcjonowaniu. Czyli gdy nasze serce bije za szybko, za wolno lub nieregularnie.

– tachykardia – inaczej zwana częstoskurczem, występuje wtedy, gdy nasze serce bije zbyt szybko. Serce kurczy się ponad 100 razy podczas 1 minuty.

– bradykardia – gdy rytm pracy serca jest zbyt wolny, nasze serce kurczy się wolniej niż 60 razy na 1 minutę.

– migotanie przedsionków – jedno z zaburzeń rytmu serca, objawiające się najczęściej kołataniem serca. Jest bardzo niebezpieczne, ponieważ często grozi nawet śmiercią.

Co szkodzi naszemu sercu?

Dobra kondycja naszego serca jest podstawą do dobrego i długiego życia. Co negatywnie wpływa na zdrowie naszego serca oraz czego powinniśmy unikać, aby je chronić?

  • Cukrzyca – jest chorobą, która bardzo nasila procesy zapalne, w następstwie których narasta blaszka miażdżycowa. Zwiększa również ryzyko zgonów na zawał serca u mężczyzn dwukrotnie, a u kobiet nawet sześciokrotnie!
  • Nadwaga – tkanka tłuszczowa, która występuje w nadmiarze przy nadwadze czy otyłości bardzo negatywnie wpływa na nasz układ sercowo – naczyniowy. Przyczynia się do wystąpienia nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, zakrzepicy oraz zawału serca.
  • Wysoki cholesterol – zbyt wysoki poziom cholesterolu LDL – „złego cholesterolu” doprowadza do odkładania się substancji tłuszczowych na ścianach naczyń w wyniku czego może dojść do miażdżycy, a w konsekwencji do zawału serca.
  • Alkohol – nadużywanie alkoholu bardzo często przyczynia się do nadciśnienia tętniczego, zaburzeń rytmu serca, a nawet zwiększa ryzyko migotania przedsionków.
  • Palenie papierosów – zawarta w papierosach nikotyna oraz inne substancje chemiczne podnoszą ciśnienie tętnicze i przyspieszają akcje serca. Zwiększają ryzyko wystąpienia miażdżycy oraz zawału serca. Palenie bierne jest również szkodliwe!
  • Zła dieta – przetworzona żywność, przetworzone mięso, fast food, energetyki i inne zawierają bardzo dużo konserwantów, soli, cukrów, nasyconych kwasów tłuszczowych oraz wiele innych substancji, które niekorzystnie wpływają na nasz cały organizm oraz serce. Taka dieta zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy, zawału serca czy udaru mózgu.
  • Stres – ma bardzo duży wpływ na nasze serce. Długotrwały stres jest bardzo niebezpieczny, ponieważ przybliża nas do wystąpienia zawału serca.
  • Ignorowanie badań kontrolnych – dzięki badaniom kontrolnym możemy wcześniej wykryć chorobę oraz podjąć prawidłowe leczenie we wczesnym jej stadium.

Dieta na serce

Od dawna wiadomo, że zdrowa i zbilansowana dieta to kierunek do dobrego samopoczucia, zdrowia oraz pomoc w walce z wieloma schorzeniami m.in. chorobami serca. Co powinniśmy spożywać, a co ograniczyć bądź wykluczyć z naszej diety, aby mieć zdrowe i mocne serce? Badania wskazują, że przy profilaktyce chorób sercowo – naczyniowych powinniśmy głównie opierać się na dietach takich jak śródziemnomorska i DASH. Zarówno dieta śródziemnomorska jak i dieta DASH opiera się na spożywaniu przede wszystkim warzyw, owoców, nasion warzyw strączkowych, produktów pełnoziarnistych i zdrowych tłuszczy takich jak oliwa z oliwek oraz ograniczeniu produktów mlecznych i mięsa. Dieta DASH dodatkowo zaleca ograniczenie spożycia soli nawet do 1,5 mg na dobę.

Podsumowując wskazujemy jakie produkty powinny być spożywane w diecie na serce.

  • Chudy nabiał – unikajmy tłustego mleka czy serów żółtych, topionych czy feta. Sięgajmy po produkty, które mają zawartość 1,5-2% tłuszczu.
  • Owoce i warzywa – są to produkty niskotłuszczowe i niskokaloryczne, z wysoką zawartością błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych. Zalecane są głównie rośliny strączkowe takie jak fasola i groch, pomidory, brokuły, brukselka, ziemniaki, szpinak, botwinka, bakłażan, awokado, banany, arbuz, agrest, czarna porzeczka, czereśnie, wiśnie, śliwki.
  • Produkty pełnoziarniste – takie jak ciemne pieczywo, makaron, ryż, kasza gryczana czy jaglana zawierają duże ilości błonnika oraz cenne składniki mineralne.
  • Orzechy – obniżają poziom cholesterolu LDL we krwi.
  • Zdrowe tłuszcze – oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych takich jak omega – 3 i omega – 6, które korzystnie wpływają na profil lipidowy.
  • Tłuste ryby – są źródłem cennych nienasyconych kwasów omega – 3, które dobroczynnie wpływają na serce i naczynia krwionośne. Do takich ryb należą m.in. łosoś, dorsz i tuńczyk.
  • Mięso – tak, ale jak najmniej! Unikajmy mięsa czerwonego i tłustego, a w małych ilościach spożywajmy mięso chude z indyka lub kurczaka.

Witaminy i minerały na mocne i zdrowe serce

Warto również pamiętać, aby nasza dieta była bogata w witaminy i minerały, które wzmocnią nasze serce. Czasami warto sięgnąć po suplementy, aby uzupełnić braki składników odżywczych w naszej diecie. W tym przypadku takie suplementy powinny zawierać:

Witaminy

  • witamina A – która między innymi bierze udział w metabolizmie tłuszczów.
  • witaminy z grupy B – przede wszystkim B6, która odpowiada za prawidłowe działanie układu krwiotwórczego oraz B12, która pomaga obniżyć stężenie cholesterolu we krwi.
  • witamina C – uczestniczy w produkcji kolagenu, który odgrywa istotną rolę w utrzymaniu prawidłowego stanu m.in. naczyń krwionośnych.
  • witamina D – reguluje proces krzepliwości krwi oraz reguluje wydzielanie insuliny.
  • witamina E – ma działanie przeciwzakrzepowe.

Składniki mineralne

  • potas – odpowiada za prawidłowy skurcz mięśnia sercowego.
  • magnez – reguluje rytm serca i krzepliwość krwi.
  • sód – spełnia rolę w kontroli ciśnienia krwi.
  • wapń – odpowiada za prawidłowe krzepnięcie krwi oraz obniża ciśnienie.
  • selen – zmniejsza zdolność płytek krwi do agregacji, tzw. zlepiania się przez co zmniejsza ryzyko zakrzepów.
  • cynk – reguluje ciśnienie krwi oraz pracę serca.
  • krzem – niedobór tego pierwiastka sprzyja do łatwiejszego odkładania się płytek miażdżycowych.

Twój koszyk

Zamknij